Voor al uw vragen over drinkwater zijn wij van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 uur en 17.00 uur te bereiken op telefoonnummer: 088 347 47 47. Bij storingen kunt u ook dit telefoonnummer bellen, 24 uur per dag.

Veelgestelde vragen over storingen of geen water Veelgestelde vragen over storingen of geen water

Ik heb een defecte hoofdkraan, wat kan ik hieraan doen?

Belt u bij defecten aan de hoofdkraan met onze klantenservice: 088 347 47 47. Dan kunnen wij samen met u vaststellen hoe urgent het probleem is en kan een afspraak met u worden gemaakt voor eventuele vervang- of reparatiewerkzaamheden.

Binnen kantooruren is reparatie kosteloos. Buiten kantooruren bent u kosten verschuldigd conform onze tarieven.

Ik denk dat ik een lekkage heb, wat moet ik doen?

Check-op-lek!

Controleer eerst of de lekkage voor of na de watermeter zit. Na de watermeter betekent: in de waterleiding in uw huis. U kunt dit controleren door alle kranen in de woning dicht te zetten en vervolgens te kijken of de watermeter stil staat. Blijft de meter lopen, dan zit er een lek in de waterleiding in uw huis. Bel hiervoor een watertechnisch installateur (loodgieter).

Staat de watermeter stil wanneer al uw kranen dicht zitten en blijft er toch water stromen? Dan zit het lek waarschijnlijk voor of bij de watermeter. In dat geval belt u onze klantenservice. Dan kunnen wij samen met u vaststellen hoe urgent het probleem is  en kan een afspraak met u worden gemaakt voor eventuele vervang- of reparatiewerkzaamheden. Bij storing kunt u ons 24 uur per dag bereiken op telefoonnummer (088) 347 47 47.

Tips bij wateronderbreking

Soms kunnen wij even geen water leveren. Dat kan komen doordat er een lekkage of andere storing bij u in de buurt moet worden verholpen. Vaker gaat het om geplande onderhoudswerkzaamheden aan het leidingnet, zoals aanleg van nieuwe leidingen en vervanging van oude. U ontvangt dan enkele dagen van tevoren een schriftelijke aankondiging. Geplande werkzaamheden worden uitgevoerd tijdens kantooruren: maandag t/m vrijdag tussen 7.00 en 17.00 uur.

Zonder water zitten is lastig, maar als u het van tevoren weet kunt u zich voorbereiden. Enkele tips:

Huishoudens

1. Vul flessen met water voor consumptie en bewaar die in de koelkast.
2. Vul van tevoren het bad of de wastafel.
3. Zet een volle emmer water naast het toilet.
4. Vul de voorraad in de regenton aan met kraanwater. Deze voorraad kunt u gebruiken voor tuin en toilet.

Bedrijven

Bedrijven kunnen dezelfde tips volgen als huishoudens. Daarnaast kunnen zij de volgende opties in overweging nemen:

1. Zelf mobiel sanitair huren.
2. Wij kunnen een noodaansluiting voor u plaatsen (tijdelijke oplossing, kosten op aanvraag). Dan wordt er een tijdelijke aansluiting vanaf een andere leiding gemaakt. Of dit (tijdig) kan worden gerealiseerd hangt af van de mogelijkheden in de omgeving van uw pand en of er op het moment van aanvragen nog voldoende tijd is om de voorziening te realiseren.
3. Wij kunnen extra afsluiters voor u plaatsen (permanente oplossing, kosten op aanvraag), om uw aansluiting als het ware te isoleren. Dit kan alleen bij grote afsluiters onder bepaalde voorwaarden. Bij een wateronderbreking aan de ene zijde van het net, heeft u dan via de andere zijde toch watertoevoer.
4. Is uw bedrijfsvoering van groot maatschappelijk belang (zorginstellingen), dan kunnen we de wateronderbreking in onderling overeenstemming buiten werktijden laten plaatsvinden. Hieraan zijn wel kosten verbonden, die neerkomen op de extra kosten die wij daarvoor moeten maken.

Ik heb geen water, waar ligt dit aan?

  • Komt dit door geplande werkzaamheden, dan heeft u daarover bericht ontvangen in uw brievenbus.
  • Komt dit door het niet tijdig betalen van uw factuur/facturen, dan heeft u daarover bericht ontvangen in uw brievenbus.
  • Heeft u nog geen contract voor waterlevering afgesloten?
    • Vraag alsnog uw waterlevering aan. U wordt gevraagd een scan/kopie van uw huur- of koopovereenkomst toe te voegen. Neem daarna direct telefonisch contact met ons voor het aansluiten van de watertoevoer. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 17.00 uur op telefoonnummer 088 347 47 47. Kies voor optie 1 en daarna optie 2, u komt dan direct bij de juiste afdeling terecht.

Ik heb geen warm water, waar ligt dit aan?

Het water dat Dunea levert is ‘koud' leidingwater. Wanneer u geen warm water heeft, zal dit hoogstwaarschijnlijk aan uw boiler of geiser liggen. U kunt het beste contact opnemen met de eigenaar van uw woning, de fabrikant / verhuurder van uw boiler of geiser of de watertechnisch installateur (loodgieter).

Wat is een kookadvies?

Een kookadvies is het advies om water dat u gebruikt voor consumptie (drinken, koffie zetten, koken) vóór gebruik 3 minuten te koken. Na 3 minuten zijn alle eventueel aanwezige schadelijke bacteriën en virussen zeker gedood en kan het water veilig worden gedronken. Dit geldt ook voor risicogroepen: zwangere vrouwen, baby's, ouderen en mensen met verminderde weerstand.

Kijk voor meer informatie over het kookadvies op deze pagina.

Het lijkt alsof mijn watermeter lekt. Wat kan dit zijn?

Heeft u druppeltjes ontdekt op uw watermeter? Dan kan het zijn dat uw watermeter lekt, maar in de meeste gevallen is het condens. Condens ontstaat bij een verschil tussen kou en warmte. Bekijk onderstaand filmpje voor meer uitleg. Indien u toch nog vragen heeft of u denkt dat het om een lekkage gaat, neem dan contact op met onze klantenservice via het telefoonnummer: 088 347 47 47.