Factuur

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik mijn facturen betalen aan Dunea?

U kunt uw facturen op verschillende manieren betalen. Wijzigingen van uw betaalwijze kunt u allemaal snel en gemakkelijk regelen via Mijn Dunea.

Automatische afschrijving

Voor de betaling van uw factuur kunt u ons machtigen om het bedrag automatisch af te laten schrijven. Dat geeft u één keer door en dan heeft u er in het vervolg geen omkijken meer naar.

iDeal

U kunt ervoor kiezen om uw facturen via de e-mail te ontvangen. Het is dan mogelijk om, met één druk op de knop, uw facturen via iDeal te betalen.

Eigen overschrijving

U kunt uw factuur zelf overmaken via internetbankieren of een overschrijvingskaart van uw bank. U kunt uw betaling overmaken op IBAN NL68 INGB 0000 0116 00 ten name van Dunea Duin & Water. Vermeld altijd bij uw betaling het betalingskenmerk, deze staat op uw factuur. Heeft u geen betalingskenmerk vermeld dan uw klantnummer en eventueel factuurnummer, postcode en huisnummer.

Betalen via acceptgiro is niet mogelijk.
Ik ontvang mijn factuur op een ander moment, klopt dit?

Dunea is begin 2018 overgegaan op een nieuw klantsysteem. Hierdoor is het moment van factureren en de uiterlijke betaaldatum van uw factuur veranderd.

De facturen worden ongeveer een week later verstuurd dan u gewend bent. U ontvangt deze rond de 8ste van de maand. De betaaltermijn verstrijkt drie weken later. Als u een automatische incasso heeft, ontvangt u geen voorschotfactuur. Het bedrag wordt dan een week later afgeschreven.

Voorbeeld:

Bij de voorschotperiode juni, juli, augustus, ontving u voorheen de factuur eind mei. Nu ontvangt u de factuur in juni.

Hoe kan ik mijn factuur digitaal ontvangen?
Wilt u uw factuur digitaal ontvangen i.p.v. via de post? Dat kan. Wij willen namelijk steeds meer digitaal communiceren met onze klanten omdat we papier willen besparen. Daarnaast is digitaal communiceren voor u als klant sneller. Als u uw post per e-mail wilt ontvangen kunt u uw e-mailadres opgeven en wijzigen via Mijn Dunea.
Ik wil mijn factuur niet digitaal ontvangen, hoe pas ik dit aan?
Wij willen papier besparen door minder post te versturen. Zo dragen wij bij aan een beter milieu. Wanneer u om bepaalde redenen uw factuur per post wil ontvangen verzoeken wij u een e-mail te sturen naar klantenservice@dunea.nl. Wij zorgen er dan voor dat u uw volgende factuur per post ontvangt.
Kan ik mijn voorschotbedrag wijzigen?
De hoogte van uw voorschot is gebaseerd op uw jaarlijkse verbruik. Als u wijzigingen voorziet, bijvoorbeeld in uw gezinssamenstelling, dan kunt u uw voorschotbedrag wijzigen in Mijn Dunea. Hiervoor is het noodzakelijk dat u zich eenmalig registreert met uw klantnummer, deze vindt u op uw facturen.
Wat staat op mijn factuur?

Bent u op zoek naar een uitleg van de zaken op uw factuur of periodeafrekening (voorheen jaarafrekening)? U kunt deze op de pagina hieronder vinden:

Uitleg factuur

Klopt het dat de post die ik van Dunea ontvang er in 2018 anders uitziet?

Dunea is in ontwikkeling. Om u beter van dienst te kunnen zijn hebben wij de correspondentie in een nieuw jasje gestoken. Hiermee hopen we dat u als klant de perfecte service ervaart die u van ons gewend bent. Twijfelt u aan de echtheid van een e-mail, factuur of periodeafrekening? Dan kunt u terecht bij onze klantenservice.

Daarnaast spreken wij niet meer van een jaarafrekening sinds 2018 maar van een periodeafrekening.

Kijk hier voor uitleg over uw factuur:
uitleg factuur

Ik krijg mijn factuur op een verkeerd e-mailadres, hoe pas ik dit aan?
U kunt uw e-mailadres voor facturen aanpassen op de pagina contactgegevens wijzigen in Mijn Dunea. Let op! U verandert hier dan alleen uw e-mailadres voor het ontvangen van uw facturen.  
Klopt het dat ik via iDeal veilig mijn factuur kan betalen?

Ja dat klopt. Dunea communiceert steeds meer digitaal met haar klanten. U kunt uw factuur via iDeal snel en gemakkelijk betalen.

Betalen met iDeal is 100% veilig. iDeal wordt jaarlijks getoetst op veiligheid door De Nederlandsche Bank en de creditcardmaatschappijen. Voor de betaling maakt u gebruik van het zeer goed beveiligde internetbankieren van uw eigen bank. Omdat u via uw eigen bank betaalt, ziet u direct op uw afschrift dat de betaling naar ons verstuurd is. Indien u deze koppeling liever niet gebruikt heeft u ook de mogelijkheid om de betaling handmatig over te maken via uw bank.

Waarom ontvang ik geen acceptgiro meer bij mijn factuur?

Per 1 januari 2018 ontvangt u geen acceptgiro’s meer bij onze papieren facturen. Hierbij loopt Dunea i.v.m. een nieuw klantsysteem iets voor op landelijk beleid. U ontvangt nog wel steeds uw factuur in de brievenbus. In het vervolg kunt u deze betalen via internetbankieren of een overschrijvingskaart. Machtigt u ons om het bedrag automatisch af te laten schrijven? Dan heeft u er helemaal geen omkijken meer naar. Ook kunt u ervoor kiezen om uw facturen voortaan via de e-mail te ontvangen. Dan is het mogelijk om, met één druk op de knop, uw facturen via iDeal te betalen. U regelt uw betaalwijze heel gemakkelijk via Mijn Dunea.

Wat is BoL?

Belasting Op Leidingwater (BoL) is belasting die de Belastingdienst heft op de levering van leidingwater. Dunea moet dit innen. BoL naast de productie- en distributiekosten onderdeel uit van de kostprijs van uw drinkwater. Hierdoor moet u ook BTW betalen over BoL. U betaalt BoL over de eerste 300 m3 (300.000 liter) waterverbruik (per verbruiksadres). Lees hier meer. 

Ik heb een herinnering ontvangen maar weet niet welk leveringsadres het betreft?
Als u voor meerdere leveringsadressen de drinkwaterfacturen betaalt, kan het soms onduidelijk zijn over welk leveringsadres dit gaat. U kunt deze informatie gemakkelijk terug vinden via Mijn Dunea. Hier kunt u overzichtelijk zien welke facturen er nog open staan en voor welk adres u de factuur moet betalen.
Het openen van de bijlage in mijn e-mail lukt niet, wat kan ik doen?

Krijgt u een witte pagina te zien bij het openen van uw bijlage?

Dan heeft u waarschijnlijk geen PDF-lezer. Deze kunt u gratis downloaden op de website van Adobe.

Kunt u de bijlage niet openen?

Probeer de bijlage dan als voorbeeld te openen i.p.v. te downloaden. Het kan voorkomen dat uw virusscanner het bestand als niet veilig markeert. Dit staat dan vermeld in een gele balk bovenaan de e-mail. Als u hierop klikt kunt u het bestand als veilig markeren en als het goed is openen. Nog steeds niet gelukt? Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice via telefoonnummer 088 347 47 47.

Precatiotarieven mogen niet meer stijgen. Hoe kan het dan toch bij sommige gemeente gestegen zijn?
Dat komt door de berekening. Het tarief van de gemeente (dat niet meer mag stijgen) is een tarief per meter. Als er meer meters leiding worden aangelegd, stijgt de rekening aan ons en moeten we meer doorberekenen. Minder adressen in een gemeente zijn ook van invloed op de hoogte van de vastrechttoeslag voor precario. De rekening van een gemeente kan dan over minder klanten worden gedeeld.
Wie bepaalt de leveringscapaciteit?
De eigenaar van een pand bepaalt de leveringscapaciteit. Dunea weet niet wat voor waterinstallatie er achter de meter zit. Bent u niet tevreden over de leveringscapaciteit? Als eigenaar kunt u de wateraansluiting laten aanpassen tegen betaling. Bent u huurder, dan kunt u het beste contact opnemen met de verhuurder. Meer informatie over de capaciteit van de aansluiting
Waarom betaal ik precario?

Precario is de belasting die een gemeente kan heffen voor het gebruik van gemeentegrond (bijv. terras van een café). Een aantal gemeenten (niet alle) in het leveringsgebied brengt Dunea precario in rekening voor de waterleidingen in hun gemeentegrond. Woont u in een gemeente die precario heft, dan ziet u dat terug op uw rekening in de vorm van een jaarlijkse bijdrage voor precario. Overzicht van gemeenten die precario heffen.

Waarom betaal ik belasting over belasting op leidingwater (BoL) en over precario?

De belastingen die op uw waternota staan zijn door de overheid bepaald en moeten alle waterbedrijven in Nederland toepassen.

  • BTW (Belasting Toegevoegde Waarde) is een omzetbelasting die wordt geheven bij de levering van een product of dienst.
  • Over belasting op leidingwater (BoL) moet 6% BTW worden geheven omdat de belasting te maken heeft met verbruik.
  • Over de precariobijdrage moet u 6% BTW betalen omdat de gemeente niet rechtstreeks bij u precario int, maar bij Dunea. Het zijn dus kosten die Dunea moet maken om u water te kunnen leveren. Zie verder: Waarom precario?
Hoe lang na het opzeggen van de waterlevering ontvang ik de eindafrekening voor mijn oude adres?

Na het verwerken van uw opzegging ontvangt u binnen drie werkdagen de eindafrekening.

Waarom is mijn vastrecht hoger dan andere huishoudens?
De kleinste leveringscapaciteit is 1.500 liter/uur. Sommige huishoudens hebben een leveringscapaciteit van 2.500 liter/uur. Als alle tappunten in huis tegelijk open staan, is er in geval van een grotere leveringscapaciteit meer waterdruk. Hiervoor is 24/7 meer productie- en leveringscapaciteit nodig en dat maakt de aansluiting duurder. Een bouwer of voormalige eigenaar kan gekozen hebben voor een grotere meter, omdat de waterinstallatie in huis dat nodig had. Check op de pagina Capaciteit van de aansluiting of u wellicht met een kleinere capaciteit toe kunt.
Waarom betaal ik vastrecht?
U betaalt vastrecht voor het 24 uur per dag 7 dagen in de week direct beschikbaar hebben van vers, betrouwbaar drinkwater. Hiervoor is beheer en onderhoud van de productiemiddelen en het distributienet nodig. Dit soort kosten moet worden gemaakt, onafhankelijk van de hoeveelheid drinkwater die wordt geproduceerd, gedistribueerd en afgenomen. Vandaar dat er naast de prijs per 1.000 liter water ook vastrecht wordt geheven.
Waarom betaal ik vastrecht per huishouden in een appartementengebouw met één gemeenschappelijke watermeter?
U betaalt vastrecht voor het 24 uur per dag 7 dagen in de week direct beschikbaar hebben van vers, betrouwbaar drinkwater. De aard van het waterverbruik van een huishouden in een appartementencomplex met een gemeenschappelijke watermeter is heel vergelijkbaar met het waterverbruik van een huishouden met een eigen meter.

Van vastrecht wordt onder meer het beheer en onderhoud van de drinkwaterproductielocaties en het distributienet betaald. Het is niet zo dat een klant betaalt voor het aanwezig zijn van een individuele watermeter. De drinkwaterinstallatie hoort immers bij het pand en is dus bij de bouw al betaald.