Meterstand doorgeven

Veelgestelde vragen

Hoe lees ik mijn meterstand af en geef ik de stand door?

Waar zit uw watermeter?

Uw watermeter registreert nauwkeurig hoeveel water u verbruikt. Deze kan zich bevinden in:

  • de meterkast
  • het kruipluik achter de voordeur
  • de meterput in de tuin
  • de gemeenschappelijke meterruimte*
  • een andere (afwijkende) locatie

* Als uw watermeter zich in een gemeenschappelijke meterruimte bevindt - zoals bij flats, dan komt onze meteropnemer elk jaar langs en hoeft u uw stand niet aan ons door te geven. Als u een verzoek voor het doorgeven van de meterstand ontvangt per e-mail of per post, dan dient u zelf de meterstand aan ons door te geven. Wij hebben niet tot elke gemeenschappelijke meterruimte toegang.

Welke verschillende types watermeters zijn er?

Dunea maakt onder andere gebruik van de volgende watermeters:

  • Type 1: Deze watermeter is rond en heeft een doorzichtige deksel. Het telwerk is rood/zwart en heeft cijfers achter de komma die in het rode gedeelte staan. Het meternummer staat boven het telwerk (in het voorbeeld hierboven is dat nummer 0034649).

Watermeter type 2

Opnemen meterstand
Heeft u een watermeter Type 1, noteert u dan alleen de cijfers in het zwarte gedeelte van het telwerk. Heeft u meerdere watermeters, dan ontvangt u voor elke meter een aparte meterstandenkaart. Let dan goed op dat u de juiste stand voor de juiste watermeter noteert.

  • Type 2: Deze watermeter is rond en heeft een deksel. Het telwerk is wit en er zijn geen cijfers achter de komma. Het meternummer staat onder de barcode op de sticker. Bij oudere types waar nog geen sticker op zit, is het meternummer het nummer dat gegraveerd staat in de rand van de watermeter.

Watermeter type 1 Dunea

Opnemen meterstand 
Heeft u een watermeter Type 2, noteert u dan alle cijfers van het telwerk.

Doorgeven meterstand

Voor het doorgeven van uw meterstand heeft u uw opnamenummer nodig. Deze staat op de meterstandenkaart. U kunt uw meterstand doorgeven via:

  • de QR-code op de meterstandenkaart die u van ons heeft ontvangen.
  • de pagina Meterstand doorgeven.
  • telefoonnummer 0900 900 90 51 (lokaal tarief), volg de gesproken aanwijzingen.

Vergeten de meterstand door te geven?

Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren. Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik, verrekenen wij bij de volgende afrekening.

Waarom en wanneer moet ik de meterstand doorgeven?

Jaarlijks ontvangt u een periodeafrekening; deze is gebaseerd op uw waterverbruik van de afgelopen periode. Om het waterverbruik in rekening te kunnen brengen, hebben wij de juiste meterstand nodig. Wij versturen de meterstandenkaart per postcodegebied. Op uw contractbevestiging ziet u wanneer u uw periodeafrekening kunt verwachten. U ontvangt uw meterstandenkaart in de maand voorafgaand.

Om tijd en kosten te besparen en zo de waterprijs zo laag mogelijk te houden, vragen wij u zelf de meterstand op te nemen. Daarvoor ontvangt u van ons een meterstandenkaart per post of via e-mail.

Geef altijd uw meterstand door

Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik verrekenen wij bij de volgende afrekening.

Gemeenschappelijke meterruimte

Als uw watermeter zich in een gemeenschappelijke meterruimte bevindt, zoals bij flats, dan komt onze meteropnemer elk jaar langs en hoeft u uw stand niet aan ons door te geven. Als u een verzoek voor het doorgeven van de meterstand ontvangt per e-mail of per post, dan dient u zelf de meterstand aan ons door te geven. Wij hebben niet tot elke gemeenschappelijke meterruimte toegang.

Waar kan ik mijn verbruik van vorige jaren terugvinden?
U kunt uw verbruik terugzien op uw oude perioderekeningen. Via Mijn Dunea is dat helaas nog niet mogelijk.
Waarom vraagt Dunea ook tijdens de vakanties om mijn watermeterstand?

Door onze facturatie- en meterstandenverwerking door het jaar te spreiden, kunnen wij onze klanten beter van dienst zijn en de kosten zo laag mogelijk houden. Het kan daardoor natuurlijk gebeuren dat het verzoek om de meterstand door te geven precies tijdens uw vakantie in de bus valt.

Geen zorgen, u kunt uw meterstand vaak bij thuiskomst alsnog doorgeven. Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren. Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik verrekenen wij bij de volgende afrekening.