Meterstand doorgeven

Veelgestelde vragen

Hoe lees ik mijn meterstand af en geef ik de stand door?

Waar zit uw watermeter?

Uw watermeter registreert nauwkeurig hoeveel water u verbruikt. Deze kan zich bevinden in:

  • de meterkast
  • het kruipluik achter de voordeur
  • de meterput in de tuin
  • de gemeenschappelijke meterruimte*
  • een andere (afwijkende) locatie

Welke verschillende types watermeters zijn er?

Dunea maakt onder andere gebruik van de volgende watermeters:

  • Type 1: Deze watermeter is rond en heeft een doorzichtige deksel. Het telwerk is rood/zwart en heeft cijfers achter de komma die in het rode gedeelte staan. Het meternummer staat boven het telwerk (in het voorbeeld hierboven is dat nummer 0034649).

Watermeter Dunea

Opnemen meterstand
Heeft u een watermeter Type 1, noteert u dan alleen de cijfers in het zwarte gedeelte van het telwerk. Heeft u meerdere watermeters, dan ontvangt u voor elke meter een aparte oproep. Let dan goed op dat u de juiste stand voor de juiste watermeter noteert.

  • Type 2: Deze watermeter is rond en heeft een deksel. Het telwerk is wit en er zijn geen cijfers achter de komma. Het meternummer staat onder de barcode op de sticker. Bij oudere types waar nog geen sticker op zit, is het meternummer het nummer dat gegraveerd staat in de rand van de watermeter.

Watermeter type 1 Dunea

Opnemen meterstand 
Heeft u een watermeter Type 2, noteert u dan alle cijfers van het telwerk.

Doorgeven meterstand

Voor het doorgeven van uw meterstand heeft u uw opnamenummer nodig. U kunt uw meterstand doorgeven via:

Vergeten de meterstand door te geven?

Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren. Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik, verrekenen wij bij de volgende afrekening.

Mijn verbruik van het afgelopen jaar is hoger dan eerdere jaren. Waar kan dit aan liggen?

De voorschotbedragen die u gedurende het jaar betaalt voor drinkwater, zijn berekend op basis van uw verbruik in het verleden. Als u meer verbruikt dan het jaar ervoor, is de optelsom van de voorschotten niet meer voldoende en moet u bijbetalen als de periodeafrekening verschijnt. Tegelijk wordt het nieuwe voorschotbedrag (automatisch) verhoogd, om te voorkomen dat u het jaar erna opnieuw moet bijbetalen.

Hoeveel water u het komende jaar verbruikt, kan afhangen van verschillende factoren. Zo kan uw meterstand al een paar jaar (te laag) geschat zijn, kunt u een lekkage hebben of kunt u door meer thuiswerken i.v.m. de coronamaatregelen meer water verbruikt hebben. Verwacht u een hoger verbruik door de laatste optie en wilt u tijdig uw waterverbruik hierop aanpassen? Dat kan heel eenvoudig via Mijn Dunea. Vermoed u een lekkage? Bekijk dan hier onze tips.

Is mijn verbruik normaal?

Landelijk gebruikt een Nederlander gemiddeld 119 liter per persoon per dag, zo weten we uit onderzoek. In een ‘normaal jaar’ komt dat uit op 43.000 liter per persoon (43m3). Dit gemiddelde verbruik is gebaseerd op alle Nederlanders. Wat voor u een normaal verbruik is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Zo weten we dat in wijken met grote tuinen meer water wordt gebruikt dan in meer stedelijke omgeving. En een groter huishouden verbruikt per persoon gemiddeld iets minder, omdat huishoudelijke apparaten als vaatwassers en wasmachines efficiënter worden gebruikt.

Wat uw persoonlijke woonomstandigheden ook zijn, bewust omgaan met water is altijd goed. Minder watergebruik en meer hergebruik van bijvoorbeeld regenwater, scheelt energie en CO2-uitstoot. Waterbesparing is het gemakkelijkste te bereiken door zuiniger apparatuur aan te schaffen: een waterbesparende douchekop, een toilet met de optie van een kleine spoeling, een wasmachine en vaatwasser die minder water verbruiken.

Kijk op de waterbewustpagina voor meer tips in en om het huis.

Waarom en wanneer moet ik de meterstand doorgeven?

Jaarlijks ontvangt u een periodeafrekening; deze is gebaseerd op uw waterverbruik van de afgelopen periode. Om het waterverbruik in rekening te kunnen brengen, hebben wij de juiste meterstand nodig. Wij versturen de oproep via e-mail of post per postcodegebied. Op uw contractbevestiging ziet u wanneer u uw periodeafrekening kunt verwachten. U ontvangt de brief of e-mail in de maand voorafgaand. Wilt u dit verzoek ook via e-mail ontvangen? Kijk dan in Mijn Dunea of u uw e-mailadres juist heeft ingevoerd. 

Om tijd en kosten te besparen en zo de waterprijs zo laag mogelijk te houden, vragen wij u zelf de meterstand op te nemen. Daarvoor ontvangt u van ons een meterstandenkaart per post of via e-mail.

Geef altijd uw meterstand door

Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren.  Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik verrekenen wij bij de volgende afrekening.

Wat gebeurt er als Dunea mijn meterstand niet (op tijd) ontvangt?

Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand op basis van uw verbruik van voorgaande jaren. Uw periodeafrekening wordt dan op basis van het geschatte verbruik opgemaakt. Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik verrekenen wij bij de volgende afrekening.

Kan ik mijn verbruik terugvinden in Mijn Dunea?

U kunt uw verbruik terugzien via Mijn Dunea of op uw oude periodeafrekeningen. U ziet alleen het verbruik van de huidige watermeter. 

Ik ben gebeld of heb een sms gekregen omdat ik mijn meterstand nog niet heb doorgegeven. Wat moet ik nu doen?

Geef uw meterstand online door of bel 0900 900 9051 (lokaal tarief) om uw meterstand aan ons door te geven. Heeft u uw meterstand al doorgegeven? Dan hoeft u niets te doen.

Met uw meterstand bepalen wij uw waterverbruik en termijnbedrag. Daarom is het belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. Zo voorkomt u dat wij uw meterstand moeten schatten en uw factuur misschien te hoog is.

Ik ben gebeld of heb een sms gekregen dat ik mijn meterstand moet doorgeven. Maar ik ben geen klant bij Dunea of het genoemde adres klopt niet. Wat moet ik doen?
Excuus voor het ongemak. Neem contact met ons op zodat wij dit voor u kunnen oplossen.
Ik heb een brief ontvangen om mijn meterstand op te nemen, wat moet ik doen?

Geef uw meterstand online door of bel 0900 900 9051 (lokaal tarief) om uw meterstand aan ons door te geven. Voor het doorgeven van uw meterstand heeft u uw opnamenummer nodig, deze staat in de brief die wij u gestuurd hebben. De brief is ter vervanging van de meterstandkaart die u tot voor kort van ons ontving.

Met uw meterstand bepalen wij uw waterverbruik en termijnbedrag. Daarom is het belangrijk dat u dit op tijd aan ons doorgeeft. Zo voorkomt u dat wij uw meterstand moeten schatten en uw factuur misschien te hoog is.

Waarom vraagt Dunea ook tijdens de vakanties om mijn watermeterstand?

Door onze facturatie- en meterstandenverwerking door het jaar te spreiden, kunnen wij onze klanten beter van dienst zijn en de kosten zo laag mogelijk houden. Het kan daardoor natuurlijk gebeuren dat het verzoek om de meterstand door te geven precies tijdens uw vakantie in de bus valt.

Geen zorgen, u kunt uw meterstand vaak bij thuiskomst alsnog doorgeven. Ontvangen wij geen meterstand of ontvangen wij de stand niet op tijd, dan schatten wij de meterstand. Wij doen dit op basis van uw verbruik van voorgaande jaren. Een eventueel verschil met het daadwerkelijke verbruik verrekenen wij bij de volgende afrekening.