Wat te doen bij lekkage?

Als het erg koud buiten is, bestaat het risico dat uw waterleiding of watermeter bevriest. Nu de dooi inzet, ontstaan mogelijk lekkages aan de waterleiding. Wat te doen? En hoe kun je schade een volgende keer voorkomen?

Lekkage voor of na de watermeter?

Controleer eerst of de lekkage voor of na de watermeter zit. Na de watermeter betekent: in de waterleiding in uw huis. U kunt dit controleren door alle kranen in de woning dicht te zetten en vervolgens te kijken of het radertje op de watermeter stil staat. Blijft de meter lopen (het radertje draaien)? Dan zit er een lek in de waterleiding in uw huis. Bel hiervoor een watertechnisch installateur (loodgieter).

Staat de watermeter (het radertje) stil wanneer al uw kranen dicht zitten en blijft er toch water stromen? Dan zit het lek waarschijnlijk voor of bij de watermeter (in de aansluitleiding). In dat geval belt u onze klantenservice. Dan kunnen wij samen met u vaststellen hoe urgent het probleem is en kan een afspraak met u worden gemaakt voor eventuele vervang- of reparatiewerkzaamheden.

Bij storing kunt u ons 24 uur per dag bereiken op telefoonnummer (088) 347 47 47.

Druppels op de watermeter?

Heeft u druppeltjes ontdekt op uw watermeter? Dan kan het zijn dat uw watermeter lekt, maar in de meeste gevallen is het condens. Condens ontstaat bij een verschil tussen kou en warmte. Om te testen of u lekkage hebt, neemt u de natte watermeter af met een doek. Is de meter binnen een minuut weer nat? Dan is er waarschijnlijk sprake van lekkage. Duurt het meer dan vijf minuten voor er nieuwe druppels ontstaan, dan zal het condens zijn.

Heeft u toch nog vragen of u denkt dat het om een lekkage bij de meter gaat? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Schade door vorst voorkomen?

Met deze voorzorgsmaatregelen beperkt u het risico op bevriezing van uw leidingen.